TT Circuit Tickets

English German

Welkom bij Sporttravel

TT Circuit historie

De TT Assen is een jaarlijkse motorrace op het Circuit van Drenthe bij Assen, in de Nederlandse provincie Drenthe. Traditioneel wordt de TT Assen gehouden op de laatste zaterdag in juni. Alle Grand Prix klassen komen hier aan bod. Door de inkrimping van het aantal klassen zijn dit thans 125 cc, Moto2 ( ter vervanging van de 250cc klasse ) en Moto-GP. Vroeger maakten ook 50 cc/80 cc, 350 cc en zijspannen hier deel van uit. Sinds enige jaren wordt de zijspanklasse wel verreden op de wedstrijddag, maar maakt het geen deel meer uit van de Grand Prix. TT is een afkorting van Tourist Trophy.

Voorafgaand aan de TT zijn er enkele trainingsdagen en kwalificatieraces voor goede startposities. In de week voorafgaand van de TT is er in Assen de zogenaamde SPEEDWEEK. In deze week zijn er de verschillende aspecten van de motorsport te zien. Alsmede is er een kermis en het TT-festival te bezoeken.

Geschiedenis

De eerste race werd georganiseerd door 'Motorclub Assen en Omstreken' op 11 juli 1925 over een parcours met een lengte van 28,4 kilometer. Niet over een glad gestreken circuit, maar over klinkerwegen tussen Drentse dorpen. Tijdens deze eerste race was er zelfs een stuk onverharde weg in de traject opgenomen. De route liep over Borger, Schoonloo en Grolloo. Deze eerste race werd gewonnen door Piet van Wijngaarden op een 500 cc Norton met een gemiddelde snelheid van 91,4 kilometer per uur.

De jaren daarna werd de race verreden op een stratencircuit dat langs de volgende punten voerde: De Haar, Barteldsbocht (bij Assen), Oude Tol (halverwege Hooghalen), Hooghalen, Laaghalen, Laaghalerveen.

In 1951 reed de Italiaan Umberto Massetti met zijn 500 cc Gilera een snelste ronde met een gemiddelde van 161,4 km/u. In 1954 kwam de Brit Geoff Duke tot 169,7 km/u maar toen was een deel van het traject tussen Assen en Hooghalen geasfalteerd. Tot 1955 werd dit oude circuit gebruikt, daarna werd het nieuwe circuit in gebruik genomen waarvan het huidige permanente circuit een (klein) deel uitmaakt.

Het oude circuit wordt tegenwoordig doorsneden door de A28.

Het huidige circuit

In 1955 werd het vernieuwde circuit met een lengte van 7705 meter in gebruik genomen. Dit resulteerde in een ongekend hoge aanmelding van deelnemers.

Voor de editie van 2006 werd de noordlus grotendeels verwijderd en werd de totale lengte met meer dan een kilometer ingekort. Hiermee ontstond aan de noordkant van het circuit een compacte structuur die vanaf de omliggende tribunes goed is te overzien. De bochten van het nieuwe gedeelte kregen de namen van oude bochten. Het huidige circuit heeft een lengte van 4545 meter en een breedte van 10 meter. Het langste rechte eind is 970 meter.

In het merendeel van de vele bochten loopt het wegdek af naar de binnenkant. Dit, tezamen met het zeer stroeve asfalt, maakt dat er hoge bochtensnelheden mogelijk zijn. Hierdoor is het circuit van Assen een echt rijderscircuit en de rijders met de meeste durf en ervaring zijn hier duidelijk in het voordeel. Ook als het wegdek nat is blijft de grip hoog.

Op 3 augustus 2007 werd het ronderecord verbroken door Jos Verstappen. Met een A1GP-bolide zette hij een tijd neer van 1.32.824. Deze tijd bleef niet heel lang staan: 12 augustus 2007 was het Andreas Wirth met zijn 3 jaar oude Lola Champ Car die het record bijstelde naar 1:28.276, ruim 4 seconden sneller dan Jos Verstappen.

Op 1 september 2007 werd deze tijd verbeterd door de Fransman Sébastien Bourdais. In zijn McDonald's Cosworth Champ Car kwalificeerde hij zich met 1:18:765 op pole position voor de eerste Champ Car World Series race in Nederland. Ter vergelijking: het ronderecord voor de MotoGP staat op naam van de Italiaan Valentino Rossi. In 2009 reed hij op een Yamaha naar een tijd van 1:36:025 tijdens de kwalificatietraining voor de Dutch TT, kleine 18 seconden langzamer dan Bourdais in zijn Champ Car.

Vanwege de fusie tussen de Champ Car World Series en de Indy Racing League was de komst van de Champ Cars naar Assen een eenmalig avontuur: in 2008 waren er geen races in Europa van de nieuwe klasse, IRL IndyCars.

Na een succesvol debuut in 2010 kwam in juni 2011 de Superleague Formula naar Assen voor de openingsrace van het seizoen. Verder is er in 2010 opnieuw een wijziging doorgevoerd aan het circuit. De bocht 'Ruskenhoek' is veranderd en wat sneller geworden, maar de lengte van het circuit is daardoor ook 10 meter ingekort. Het gewijzigde traject wordt vooralsnog alleen gebruikt tijdens motorraces.